Saltar a continguts

Menú principal

Activitats realitzades

17/10/2017
6-8 d'octubre 2017 : Crònica de la sortida a 10 espais de la Batalla de l’Ebre (4 centres d’interpretació i 6 llocs físics), organitzada per Triangle Blau

Trinxeres dels Barrancs Ampliar imatge

Divendres 6 d’octubre

Entre les 4 i les 5 de la tarda, un grup d’unes 30 persones vam iniciar la sortida des de Figueres i de Girona cap a Gandesa. Pel camí, la guia de l’agència Tourist Club, l’Anna Maria, ens va donar la benvinguda. També el President de Triangle Blau, Lluís Fontané. Ell i el Vicepresident de l’Associació, Josep Roqué, van repartir una targeta de visita i una insígnia de Triangle Blau a tots els assistents de la sortida. Cap a les 9 del vespre, vam arribar l’Hotel Piqué de Gandesa.

Dissabte 7 d’octubre

Després d’esmorzar, a 2/4 de 10 vam sortir cap a Corbera d’Ebre per anar a visitar el “Centre d’Interpretació 115 dies”. Allà, la guia del COMEBE (Consorci Memorial dels Espais de la Batalla de l’Ebre), Montse Bofarull, ens va donar la benvinguda. Serà la nostra guia del dissabte i del diumenge, i d’una manera planera, entenedora, entusiasta i molt clara ens anirà explicant tots els 10 espais que anirem visitant durant el cap de setmana (4 centres d’interpretació o museus i 6 llocs físics).

Després d’aquesta primera visió del que van significar els 115 dies de combats, vam anar cap al Coll del Moro (Gandesa). Observatori dels comandaments franquistes. Visió de la Serra de Pàndols i de la Serra de Cavalls.

A continuació vam visitar el “CI Hospitals de sang” del poble de Batea (una meravella de nucli històric), on vam conèixer de més a prop l’assistència sanitària dels ferits de guerra dels dos bàndols, de les mancances i dels progressos i innovacions. De l’organització i classificació dels ferits. De les seves cures.

Vam dinar a Vilalba dels Arcs. A la tarda, als afores del poble, vam visitar i trepitjar amb cura les trinxeres republicanes dels Barrancs, uns 700 metres recuperats, i que miren direcció Terol. Ens les hem d’imaginar sense els pins que han anat creixent després de la guerra i que ens tapen la seva visió estratègica. A continuació, per completar les explicacions de la guia sobre la vida diària dels soldats als camps de batalla, vam visitar el “CI Soldats a les trinxeres” de Vilalba mateix.

Vam acabar el dia, visitant, “Quatre Camins – Punta Targa”. Espai d’ofensives i contraofensives entre republicans i requetès del Terç de Montserrat.

Diumenge 8 d’octubre

Després d’esmorzar, cap a 2/4 de 10 vam sortir direcció Pinell de Brai per visitar el CI “Les Veus del Front”. La nostra guia ens va posar en context, asseguts a l’escalinata de l’església parroquial del poble. Vam veure la incidència dels mitjans de comunicació (manipulació, propaganda, influència internacional...) al front i a la rereguarda dels exèrcits republicà i franquista.

Seguidament, vam anar als afores de la Fatarella. A tocar uns camps plens de molins d’energia eòlica, hi vam veure les restes de les cases (fonaments, portes, finestres... d’unes 20 construccions) del Campament republicà del XVè Cos (1938) que mira cap a Ascó.

Després, vam fer una parada al Memorial de les Camposines (La Fatarella), un espai de record per a tots els que van participar a la batalla de l’Ebre, sense distincions d’ideologies o bàndols de la Guerra d’Espanya de 1936-1939, també coneguda com a Guerra Civil.

Vam acabar la nostra visita, al Poble vell de Corbera d’Ebre. La seva església. Els seus carrers.

Després de dinar a l’Hotel Piqué, vam iniciar la tornada.  Pel camí, el President de Triangle Blau, Lluís Fontané, va donar les gràcies a tots els assistents per la bona marxa de la sortida i per l’esforç i comprensió de tots a l’hora de realitzar, en un dia i mig, un programa tant complet. Va destacar la professionalitat i entusiasme de la Montse Bofarull, la guia del COMEBE que va complir amb èxit totes les visites proposades. I va agrair el bon guiatge de la nostra conductora i de la nostra guia acompanyant.

També, va animar a tothom a consultar el web de l’Associació per anar coneixent futures activitats i les fotos d’aquesta sortida. Va aprofitar per comentar-nos que la primera setmana de maig de l’any vinent, possiblement, faríem un viatge al Camp de concentració de Mauthausen  (Àustria) i altres llocs memorials d’aquell país. I recollint els suggeriments d’alguns dels assistents, va afegir que estàvem pensant en una segona part de la Batalla de l’Ebre, visitant llocs a tocar el riu Ebre, com el Castell de Miravet, Móra d’Ebre, Tortosa... etc. Cap a les 9 del vespre, tornàvem a casa.

Maria Rosa Roset i Joan-Carles Corney - Octubre 2017

(Foto: Trinxeres republicanes Els Barrancs de Vilalba dels Arcs)